قوانین و مقررات استفاده از خدمات پردازش سریع


مفاد زير مربوط به قوانین و مقررات بهره‌برداری از خدمات مرکز پردازش سريع دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است. اطلاع کامل از متن اين قوانين و مقررات الزامی است. بنابراین، فرض بر این است که کاربران هنگام ارائه درخواست و استفاده از خدمات مرکز از این قوانین و مقررات مطلع هستند.


  1. پست الکترونيکی که کاربر هنگام ارائه درخواست اعلام می‌نماید، به عنوان آدرس اصلی ارتباط با کاربر تلقی می‌شود. تمامی نامه‌های الکترونيکی به کاربر، شامل نامه‌های اطلاع‌رسانی، اخطاريه‌ها و غيره، به اين آدرس فرستاده خواهد شد. بنابراین، در صورت تأخیر کاربر در چک کردن آن یا عدم دسترسی کاربر به ایمیل خود، مسئوليتی بر عهده اين مرکز نخواهد بود.
  2. شیوه ارائه خدمات در این مرکز به صورت ارائه ماشین اختصاصی مجازی با منابع از قبل هماهنگ شده بر اساس یکی از بسته‌های پیشنهادی و یا بر اساس تقاضای کاربر خواهد بود.
  3. پرداخت هزینه خدمات پردازش سریع به صورت پیش‌پرداخت بوده و از طریق درگاه پرداخت اختصاصی مرکز انجام می‌شود. با توجه به این که تمامی پرداخت‌ها به حساب درآمدهای اختصاصی دانشگاه نزد بانک مرکزی واریز می‌شود، وجوه واریزی قابل بازگشت‌دادن نیستند.
  4. به صورت پیش‌فرض، شروع اعتبار سرویس داده شده از ساعت 12 ظهر روز توافق شده تا ساعت 12 ظهر روز نهایی خواهد بود. این بدان معنی است که در صورت پرداخت و تخصیص ماشین مجازی قبل از ظهر، همچنان ساعت 12 ظهر ملاک خواهد بود. اما اگر تخصیص ماشین مجازی بعد از ساعت 12 ظهر انجام شود، برای آسایش کاربران اتمام سرویس داده شده تا ساعت 18 روز نهایی خواهد بود. بایستی توجه داشت که ارسال اطلاعات دسترسی به ماشین مجازی تخصیص داده شده از طریق ایمیل انجام می‌شود و ملاک تخصیص ماشین مجازی ارسال همین ایمیل است .
  5. ماشین‌های تخصیص یافته به كاربران مبتنی بر سیستم عامل و نرم‌افزار درخواستی با كتابخانه‌ها و توابع پيش‌فرض است. نصب كتابخانه‌های اضافی، نرم‌افزارهای جانبی و ساير موارد برعهده كاربر است. بدیهی است که برای سیستم‌های عامل و نرم‌افزارهای پیش‌فرض نصب شده هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.
  6. كاربران باید قبل از انقضاء مدت زمان استفاده از سرویس خریداری شده، نسبت به برداشتن داده‌ها، خروجی‌ها و نتایج خود اقدام نمايند. ماشین‌های تخصیص‌یافته در صورت عدم تقاضای کاربر مبنی بر نگهداری، برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی حذف خواهند شد.
  7. این مرکز در قبال از دست رفتن اطلاعات کاربر که ناشی از حوادث غيرمترقبه مانند خرابی سخت‌افزاری، مشکلات نرم‌افزاری، قطعی یا نوسان برق یا حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله باشد، مسئوليتی ندارد.
  8. ماشین‌های تخصیص یافته به كاربران دارای ترافیک اینترنت محدود و صرفا جهت نصب بسته‌ها و کتابخانه‌های مورد نیاز کاربر است.
  9. نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارهایی که سرویس‌دهنده به کاربران ثالث هستند، ممنوع است.
  10. کاربر حق واگذاری یا اجاره ماشین اختصاصی خود به غیر را ندارد و تبعات واگذاری احتمالی برعهده کاربر است. در صورت واگذاری، این مرکز تعهدی در قبال ارائه سرویس نخواهد داشت.
  11. امکان ارتقای منابع تخصیص داده شده و همچنین، تغییر سیستم عامل و نرم‌افزارهای داده شده مطابق نمونه‌های موجود امکان‌پذیر است. بنابراین، پس از تأیید درخواست ارتقای ماشین مجازی اختصاص یافته، آن ماشین به‌روز شده و از آن لحظه به بعد هزینه آن با در نظر گرفتن منابع جدید محاسبه و دریافت می‌‌شود.
  12. این مرکز مسئولیتی در قبال موارد زیر ندارد:
    1. عدم استفاده کاربر از سرویس خریداری شده
    2. امنیت تبادل اطلاعات شبکه‌ای میان کاربر و ماشین‌های مجازی کاربر
    3. ضعف ایمنی ناشی از نرم‌افزارها و برنامه‌های مورد استفاده کاربر
    4. سوء استفاده از اطلاعات کاربری سرویس‌های خریداری شده توسط اشخاص ثالث
    5. فراموشی رمز عبور سیستم عامل ماشین مجازی تخصیص یافته (در صورت تغییر آن توسط کاربر یا اشخاص ثالث)

  13. تخطی از هر یک از شرایط درج شده در ذیل موجب تعلیق یا قطع سرویس از سوی این مرکز می‌شود:
    1. نصب و یا استفاده از برنامه‌ای که موجب اختلال در عملکرد سرور گردد
    2. وجود فایل‌های حاوی ویروس عمدا و یا سهوا در فضای سرویس خریداری شده
    3. انجام فعالیت‌هایی که به هر شکل موجب اختلال در ارائه خدمات این مرکز به کاربر و یا سایر کاربران گردد
    4. استفاده از سرویس جهت ایجاد اختلال و یا نفوذ در سیستم‌های اشخاص ثالث
    5. مختل كردن امنيت سيستم يا شبكه
    6. هر گونه تخلف از قانون جرایم رایانه‌ای ایران

پرسش‌های متداول


1- چگونه می‌توان از سرویس‌های مرکز پردازش سریع دانشگاه استفاده کرد؟

برای استفاده از سرویس پردازش سریع یا محاسبات سنگین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ضمن مراجعه به وب‌سایت این مرکز به آدرس hpc.nit.ac.ir و مطلع شدن از بسته‌های پیشنهادی، تعرفه‌ها، تخفیفات، شرایط و مقررات، ابتدا فرم الکترونیکی دریافت سرویس را بارگیری و پر نموده، سپس به آدرس ایمیل مرکز پردازش سریع دانشگاه hpc[at]nit.ac.ir ارسال نمایید. سپس تیم پشتیبانی این سامانه با دریافت درخواست مورد نظر شما اقدام به بررسی آن می‌نماید و در صورت آزاد بودن منابع درخواستی یا ارائه پیشنهادی نزدیک به منابع درخواستی و توافق با کاربر، فرایند ثبت نهایی درخواست با ارسال لینک درگاه پرداخت توسط مرکز و اخذ تصویر رسید پرداخت از سوی کاربر صورت می‌گیرد. در نهایت، مشخصات ماشین مجازی تخصیص یافته همراه با لینک بارگیری فایلهای راهنما و ابزارهای اتصال، به ایمیل کاربر ارسال می‌شود.


2- چگونه می‌توان سرویس دریافتی را تمدید نمود؟

طبق شرایط و ضوابط این مرکز، کاربر موظف است حداکثر 24 ساعت قبل از پایان مهلت سرویس جاری خود، مراتب تمدید سرویس را که می‌تواند همراه با تغییر منابع نیز باشد، با ارسال ایمیل یا فایل مربوطه و تعیین تعداد روز تمدید و ذکر کردن "تمدید سرویس" در بخش توضیحات فایل یا درون ایمیل، به اطلاع تیم پشتیبانی سامانه برساند. سپس لینک درگاه پرداخت جدید برای کاربر ارسال می‌شود که پس از واریز و ارسال تصویر رسید پرداخت به این مرکز از طریق ایمیل، اطلاعات تمدید سرویس برای کاربر ارسال خواهد شد.


3- چگونه می‌توان فضای دیسک سرویسی را که مهلت آن به پایان رسیده است برای دفعات بعدی نگهداری کرد؟

برای نگهداری ماشین مجازی که مهلت استفاده از آن پایان یافته است، مانند فرایند تمدید لازم است که کاربر اقدام به ارسال فایل مربوطه یا ایمیل با ذکر تعداد تقریبی روز نگهداری و درج "نگهداری سرویس" در بخش توضیحات فایل یا درون ایمیل نماید. در این حالت، سرویس مورد نظر به لیست نگهداری شده اضافه می‌شود. زمانی که درخواست بعدی کاربر به این مرکز ارسال شود، هزینه نگهداری مطابق با رابطه مربوطه محاسبه شده و به هزینه سرویس جدید اضافه می‌شود.


4- چگونه می‌توان در زمان نصب برخی از نرم‌افزارهای مهندسی در صورت نیاز، دسترسی به اینترنت را قطع کرده و همچنان جهت ادامه فرایند نصب به سامانه متصل بود؟

برای این کار، در سیستم‌های ویندوزی زمانی که با پروتکل RDP به ماشین مجازی متصل هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:
1- در قسمت نوار وظیفه روی آیکن شبکه کلیک راست کرده و گزینه Open Network & Internet Settings را انتخاب نمایید.
2- در پنجره باز شده، وارد زبانه Ethernet شده و گزینه change adapter options را انتخاب نمایید.
3- در پنجره باز شده بعدی، روی کارت شبکه مورد نظر (Ethernet0) کلیک راست کرده و گزینه Disable را انتخاب کنید.
4- در این مرحله، دسترسی شما به ماشین مجازی از طریق پروتکل RDP قطع می‌گردد و برای ادامه کار نصب باید با پروتکل VNC و با استفاده از ابزار TightVNC مطابق با فیلم آموزشی به سیستم متصل شوید.
5- پس از پایان نصب نرم‌افزار مهندسی، همچنان که با پروتکل VNC به ماشین مجازی متصل هستید، مراحل 1 تا 3 را انجام داده و گزینه Enable را انتخاب نمایید تا کارت شبکه فعال گردد.
6- در نهایت می‌توانید مجددا با پروتکل RDP به ماشین مجازی متصل شوید.


5- چگونه می‌توان نرم‌افزارهای مهندسی را مستقیما از بانک نرم‌افزار دانشگاه بارگیری و روی ماشین مجازی بارگذاری کرد؟

برای این کار ابتدا وارد ماشین مجازی خود شوید. سپس وارد This PC (Windows Explorer) شوید. با وارد کردن آدرس بانک نرم‌افزار دانشگاه به نشانی ftp://bank.nit.ac.ir در قسمت آدرس‌بار، وارد بانک نرم‌افزار دانشگاه می‌شوید. در صورت وجود نرم‌افزار مورد نظر آن را روی ماشین مجازی خود کپی نمایید. در صورت عدم وجود نسخه‌ای خاص از نرم‌افزار مربوطه می‌توانید مستقیما از روی ماشین مجازی خود و از طریق اینترنت با سرعت محدود بارگیری نمایید.


6- چگونه می‌توان طرح مناسب اجرای خود را انتخاب کرد؟

برای انتخاب طرح مناسب، لازم است کاربران آگاهی کامل از نوع مسأله‌ای که می‌خواهند حل نمایند، از طریق مقایسه‌های سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری و یا انجام تست‌های موردی کوچک، کسب نمایند. توجه به نکات زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

- آیا صورت مسأله شما قابلیت اجرای موازی را دارد یا خیر؟

- آیا نرم‌افزار مهندسی که از آن استفاده می‌کنید، قابلیت پشتیباتی از اجرای موازی را دارد یا خیر؟

- صورت مسئله‌ای که می‌خواهید حل کنید، بیشتر مبتنی بر حافظه است(RAM-based) یا مبتنی بر پردازش (CPU-based) و یا ترکیبی از آنها؟

- آیا نرم‌افزار مهندسی که از آن استفاده می‌کنید، در حال اجرا، نیاز به تولید فایل‌های موقت در حافظه دیسک دارد یا خیر؟ آیا قابل تنظیم است یا خیر؟

- آیا خروجی داده نرم‌افزار پردازشی شما حجیم است و نیاز به فضای دیسک زیادی دارد یا قابلیت تنظیم ذخیره خروجی به‌طور خودکار در گام‌های کوچک وجود دارد؟

- اگر در حل مسئله خود از زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنید، آیا از تکنیک‌های اجرای موازی بهره‌ می‌برید یا خیر؟

- ...


7- چگونه می‌توان از قدرت پردازشی کارت گرافیک (GPU) استفاده کرد؟

استفاده از قدرت پردازشی کارت گرافیک عموما برای مسائلی مفید است که قابلیت اجرای موازی برای بخش‌های مختلف صورت مسأله که عموما کوچک است، وجود داشته باشد. با این حال، جهت بهره‌مندی از قابلیت پردازشی کارت گرافیک، لازم است هنگام ارائه تقاضا نوع GPU مورد نظر اعلام گردد تا ماشین مجازی تخصیص یابنده با آن تنظیم گردد. برای آگاهی از قدرت پردازشی کارت گرافیک مورد نظر به پیوند‌های مربوطه مراجعه نمایید.

با توجه به توضیحات فوق، نرم‌افزار مهندسی که از آن برای حل مسأله خود استفاده می‌کنید، بایستی امکان بهره‌گیری از قدرت پردازشی GPU را داشته باشد. جهت اطمینان از پشتیبانی این قابلیت در نرم‌افزار مهندسی خود و یا نحوه تنظیم درست آن، به وب‌سایت مربوط به آن نرم‌افزار و یا مستندات راهنمای آن مراجعه کنید. همچنین، اگر از زبان‌های برنامه‌سازی مانند پایتون یا کدنویسی کودا که مخصوص GPU های شرکت انویدیا است برای حل مسأله خود استفاده می‌کنید، لازم است از تکنیک‌های کدنویسی مربوطه برای GPU آگاه باشید.


8- چگونه می‌توان منابع محاسباتی ماشین مجازی را در حال اجرا بررسی (Monitor) کرد؟

برای بررسی منابع محاسباتی ماشین مجازی خود، در سیستم‌ عامل‌های مختلف می‌توانید از ابزارهای جانبی که عموما در خود سیستم عامل تعبیه شده است، استفاده کنید. مثلا برای کاربرانی که از سیستم عامل‌های ویندوزی در ماشین مجازی خود استفاده می‌کنند، ابزارهای Resource Monitor و Performance Monitor می‌تواند مفید باشد. جهت آشنایی با نحوه استفاده از این ابزارها، کافیست نام آنها را در مرورگر خود جستجو کنید و آموزش‌های مربوطه را مشاهده نمایید. کاربرانی که از سیستم عامل‌های لینوکس استفاده می‌کنند، با توجه به تنوع بالای بسته‌های مربوط به این موضوع، به‌طور سلیقه‌ای می‌توانند از بین محبوبترین‌ها انتخاب کنند. برای این کار کافیست عبارت Linux Performance Monitoring Tools را در مرورگر خود جستجو کنید.


9- چگونه می‌توان سرویس خریداری شده را ارتقاء یا کاهش منابع داد؟

جهت افزایش میزان منابع تخصیصی به ماشین مجازی داده شده، لازم است درخواستی مبنی بر ارتقاء منابع با تعیین میزان دقیق منابع به این مرکز اعلام شود. برای ارتقاء مورد نظر در صورت موجود بودن منابع کافی، به درخواست شما ترتیب اثر داده خواهد شد و یا اطلاع داده خواهد شد که چقدر از منابع مورد تقاضای شما قابل تخصیص است. اما کاهش منابع با توجه به امکان‌پذیر نبودن عودت مبلغ پرداختی، فقط هنگام تمدید سرویس امکان‌پذیر است. بنابراین، لازم است در درخواست تمدید خود، میزان کاهش منابع را اعلام نمایید.


10- در مواردی که امکان ورود به سیستم ماشین مجازی به دلیل حجم بالای اجرا و یا کمبود حافظه، وجود ندارد چگونه می‌توان آن را پیگیری و حل نمود؟

در مواردی که امکان ورود به سیستم ماشین مجازی به دلیل ذکر شده در بالا وجود ندارد و به اصطلاح سیستم از حالت پاسخ‌گویی یا ریسپانسیو بودن خارج شده است، تنها راه، اجرای مجدد سیستم‌ عامل ماشین مجازی شما (یعنی خاموش و روشن کردن مجدد) توسط تیم پشتیبانی سامانه است که لازم است از طریق ایمیل به اطلاع مرکز برسد تا ترتیب اثر داده شود.

در مواردی که صرفا صفحه ورود به سیستم عامل را مشاهده نمی‌کنید و یا با پیغام خطا مواجه می‌شوید، از اتصال به اینترنت و یا از صحت ورود رمز کاربری سامانه اطمینان حاصل کنید.


11- چگونه می‌توان رسید خدمات پردازش سریع را از این مرکز دریافت کرد؟

جهت صدور رسید یا فاکتور پرداختی‌های انجام شده برای پژوهش‌گران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، لازم است درخواستی از طریق ایمیل با ذکر نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره دانشجویی (در صورت دانشجو بودن) به این مرکز ارسال نمایید. فاکتور الکترونیکی خدمات ارائه شده به شما پس از بررسی و جمع‌بندی واریزی‌های سرویس‌های خریداری شده، به‌صورت تاییدیه به ایمیل شما ارسال خواهد شد. سپس، از آن چاپ گرفته و با امضای خود، حضورا به دفتر مسئول مرکز آقای دکتر مجتبی ولی‌نتاج واقع در ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشگاه، طبقه اول، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، انتهای یال سمت راست مراجعه نمایید.

ضمنا برای اعتبار بخشی به این فاکتور جهت ارائه به واحدهای حسابداری، لازم است رسیدهای پرداختی به این مرکز، پیوست فاکتور قرار داده شود.